ab

Festival de Canes

El 72è Festival de Canes desplega la catifa més vermella de totes

La present edició del Festival Internacional de Cinema de Canes, que es celebra entre els dies 14 i 25 de maig de 2019, arriba precedida per la mort de Doris Day a l’edat de 97 anys, un rostre emblemàtic del cinema clàssic dels anys 50 i 60. Un certamen que enguany ha triat una meravellosa imatge pel seu pòster oficial, un autèntic cartell-monument, en què es ret un homenatge pòstum a la desapareguda realitzadora Agnès Varda. Un cartell compost amb una fotografia de la cineasta als seus 26 anys en el rodatge de la seva primera pel·lícula, ‘La Pointe courte’ (1954).

Una edició que concedeix l’honor de tallar la cinta inaugural al cineasta Jim Jarmusch amb un film paròdic del gènere de zombis ambientat en la petita localitat de Centerville, ‘The Dead Don’t Die’. El realitzador nord-americà, present a Canes des d’un bon començament amb ‘Extraños en el paraíso’ (1984), i competidor els darrers anys amb títols com ‘Paterson’ (2016) i ‘Solo los amantes sobreviven’ (2013), farà córrer la sang en la cerimònia d’arrencada acompanyat d’un extens i suculent repartiment en què destaquen noms com Bill Murray, Adam Driver, Tilda Swinton, Chloë Sevigny, Steve Buscemi o Danny Glover.

Mentre que la pel·lícula encarregada de protagonitzar la clausura del certamen el proper dissabte 25 al Gran Teatre Lumière després de l’entrega de Premis serà ‘Hors Normes’ d’Olivier Nakache i Eric Toledano, film inspirat en la historia real de dos amics, Stephane Benhamou i Daoud Tatou, que van crear dues associacions sense ànim de lucre per a ajudar a nens autistes. Aquesta “última sessió” del 72è Festival de Canes a càrrec del tàndem francès responsable de ‘Intocable’ (2011) o ‘C’est la vie’ (2018) tenen a Vincent Cassel i Reda Kateb com a caps de cartell.

Secció Oficial amb caràcter francès

Després de la polèmica per la presència de títols de plataformes de cinema de pagament com Netflix, que després no estrenaven els seus films en sales de cinema, Canes ha optat enguany també per no acceptar els seus títols. Canes preserva així el seu caràcter i es rodeja de cineastes associats de sempre al certamen francès o que hi han pres part de forma destacada. A l’equip titular d’aquesta edició retrobem primeres figures com Pedro Almodóvar, Bong Joon Ho, Xavier Dolan, els germans Dardenne, Ken Loach, Pedro Almodóvar o Elia Suleiman.

Com sempre, la renyida Secció Oficial es regeix per un certs criteris territorials buscant una representativitat global, tan de cinema asiàtic, nord-americà com europeu, però també una quota africana i llatinoamericana, amb un sobrepès evidenciat de sempre envers el cinema francès. I el que resulta significatiu enguany és l’aposta per donar visibilitat a directores com Mati Diop, Jessica Hausner, Justine Triet o Céline Sciamma, totes elles inèdites a concurs.

La cinematografia francesa accentua la seva preeminència en la Secció Oficial amb múltiples propostes. La cineasta Justine Triet ha dirigit ‘Sibyl’, nom de la seva protagonista, una psicoanalista que deixa els seus pacients per posar-se a escriure, amb Adèle Exarchopoulos, Virginie Efira, Gaspard Ulliel i Laure Calamy. La guionista i realitzadora Céline Sciamma, després de debutar a la secció ‘Una certa mirada’ amb ‘Naissance des pieuvres’ (2007) i participar amb ‘Bande de filles’ (2014) a la Quinzena de Realitzadors, ara es fica en la competició oficial amb el film d’època, ‘Portrait de la jeune fille en feu’, amb Valeria Golino, Adèle Haenel o Noémie Merlant.

D’altra banda, Arnaud Desplechin, qui obria el 70è Festival de Canes amb ‘Los fantasmas de Ismael’ (2017), entra de nou a concurs amb el thriller ‘Roubaix, une lumière’ amb Léa Seydoux, Antoine Reinartz, Sara Forestier i Roschdy Zem. Guanyador de la Palma d’Or per ‘La Vie d’Adéle’ (200), el realitzador tunisià-francès Abdellatif Kechiche tornarà a concursar sis anys després amb un film de quatre hores de durada sobre un retrat de la joventut dels 90 a ‘Mektoub, my Love: Intermezzo’, continuació de ‘Mektoub, my Love’ presentada al Festival de Venècia l’any 2017. Mentre que el francès Ladj Ly entra en la Secció Oficial amb el film social ‘Les Misérables’ amb Damien Bonnard, Jeanne Balibar, Djebril Zonga, Alexis Manenti i Steve Tientcheu.

Europa en el cor de la Secció Oficial

Pel que fa a la cinematografia europea, tindrem una figura indiscutible del cinema polític modern, el veterà realitzador italià Marco Bellocchio, que presentarà ‘El traidor’. Unit al festival de Canes des dels anys 80, Bellocchio competeix però deu anys després de ‘Vincere’ (2009) i s’endinsa en la verdadera història de Tommaso Buscetta, el primer confident de la màfia a Sicília els anys 80 decidit a col·laborar amb el jutge Giovanni Falcone. Igual que un altre clàssic de Canes, el britànic Ken Loach, que repeteix a la Secció Oficial amb una nova pel·lícula de denúncia social, ‘Sorry we Missed you’, la seva catorzena participació al festival francès, premiat en diferents ocasions i guanyador de dos Palmes d’Or de Canes, ‘Yo, Daniel Blake’ (2016) i ‘El viento agita la cebada’ (2006).

El romanès Corneliu Porumboiu s’estrena en la Secció Oficial, prenent el relleu a altres cineastes precedents, després de guanyar com a millor film de l’apartat Un Certain Regard amb ‘Police, Adjective’ (2009). Ara porta un film policíac ple de misteri, ‘La Gomera’, una producció entre Romania, França i Alemanya, amb la participació com actor del cineasta Agustí Villaronga. I l’espanyol Pedro Almodóvar concursarà amb ‘Dolor y gloria’, film tàcitament autobiogràfic, film que ja hem pogut veure a casa nostre. Almodóvar, que ja va inaugurar el Festival amb ‘La mala educación’ (2004) i es va endur dos guardons per ‘Volver’ (2006), ens ficarà en la pell de Salvador Mallo (Antonio Banderas), un cineasta assetjat per múltiples dolors i patiments, la figura del creador en crisis, sense ganes de torna a dirigir.

Després de participar amb els seus dos primers treballs a Un Certain Regard, ‘Lovely Rita’ (2001) i ‘Hotel’ (2004), i després retornar uns anys més tard amb ‘Amour fou’ (2016), la cineasta austríaca Jessica Hausner s’estrena per primera vegada en la Secció Oficial amb ‘Little Joe’, un film de gènere fantàstic. També reincidents en competició, els germans Jean-Pierre i Luc Dardenne, reconeguts amb dues Palmes d’Or per ‘Rosetta’ (1999) i ‘L’enfant’ (2005), segueixen la seva prospecció en els mals de la nostre societat i ara s’endinsen en el terrorisme de tall islamista a ‘Le jeune Ahmed’.

Altres veus d’una Secció Oficial global

El cinema oriental estarà a l’aguait novament. Després de competir amb la simpàtica faula animalista ‘Okja’ (2017), el sud-coreà Bong Joon Ho reincideix a la Secció Oficial amb un nou film de caire fantàstic amb rerefons social, ‘Parasite’. El

director xinès Diao Yinan, responsable d’un eficient film de gènere negre amb ‘Black Coal’ (2014), és convidat a la competició amb un thriller de gàngsters i presidis a ‘The Wild Goose Lake’. Amb un Premi del Jurat de Canes gràcies a ‘Intervención divina’ (2002), el palestí Elia Suleiman arriba amb ‘It Must be Heaven’, centrar en un palestí, Es, interpretat pel mateix cineasta, que marxa de la seva terra per portar una vida itinerant, de París a Nova York, per acabar reflexionant sobre conceptes com la identitat o la nacionalitat i tot amenitzat pel seu habitual toc d’humor de l’absurd.

La participació de cinema llatinoamericà arribarà d’una banda del brasiler Karim Aïnouz amb ‘La vida invisible de Eurídice Gusmao’, una història de dos germanes inseparables, Eurídice i Guida Gusmao, amb els seus somnis i ambicions els anys 50 a Río de Janeiro, amb guió de Murilo Hauser i Martha Batalha, segons la novel·la homònima d’aquesta última. I, per l’altra banda, el també brasiler Kleber Mendonça Filho retorna a concurs després de ‘Aquarius’ (2017), acompanyat ara de la mà del seu productor habitual Juliano Dornelles, per presentar ‘Bacurau’, un poble sacsejat per fenòmens paranormals.

El cinema nord-americà gaudeix d’una immillorable aportació més enllà del títol inaugural de Jarmusch, ‘The Dead Don’t Die’. Quan es celebren els 25 anys de la Palma d’or per ‘Pulp Fiction’ (1994), el nord-americà Quentin Tarantino competirà enguany per quarta vegada per la preuada estatueta amb la seva novena pel·lícula, una particular oda al cinema, ‘Érase una vez en… Hollywood’, amb Leonardo DiCaprio, Margot Robbie, Brad Pitt, Bruce Dern, Tim Roth, Al Pacino o Kurt Russell. Mentre que el cinema de la transcendentalitat i l’espiritualitat del nord-americà Terrence Malick prendrà cos de nou a Canes amb ‘A Hidden Life’. El guanyador de la Palma d’Or per ’El árbol de la vida’ (2011) s’inspira ara en una història real, la d’un heroi anònim, l’objector de consciència austríac Franz Jägerstätter (August Dhiel), condemnat a mort per alta traïció per l’Alemanya nazi.

També comptarem amb Ira Sachs, el director de films tan bonics com ‘El amor es extraño’ (2014), qui competirà amb el film francès-portuguès ‘Frankie’, protagonitzat per una actriu que li queda pocs temps de vida i decideix passar les seves vacances amb la seva família a la ciutat portuguesa de Sintra. I del continent americà ens arriba també el canadenc Xavier Dolan , jove prodigi i autor mimat de Canes, només recordar la seva presència a competició amb ‘Juste la fin du monde’ (2016) i ‘Mommy’(2014), Premi del Jurat. Després de l’ensulsiada del seu darrer treball ‘The Death and Live of John F. Donovan’ (2017), Dolan concursa ara amb ‘Matthias et Maxime’, la història de dos amics d’infància.

Mentre que la quota africana estarà coberta per la realitzadora senegalesa Mati Diop que debuta amb la coproducció senegalesa-europea ‘Atlantique’ per abordar la tragèdia de l’emigració africana en el mar quan un grup de joves treballadors de Dakar sense cobrar volen buscar una vida millor a Europa.

Joan Millaret Valls/AMIC-ACPG

Comparteix!